top of page
Blog: Blog2
Zoeken
  • Foto van schrijverGalia Van de Wouwer

Filmreview van de maand: The Batman (2022)

Bijgewerkt op: 24 okt. 2023

Daar fladdert hij weer op ons scherm, nananana nananana Batman! Uit de schaduw van bittere coronadagen kwam het nieuws dat Matt Reeves zich aan een betere Batmanfilm zou wagen mét een van mijn lievelingsacteurs van het moment: Robert Pattinson. Iets om naar uit te kijken na enkele jaren van pure bagger op Batmanfront, zie films van Zack Snyder (2016 en 2017).

Een korte tijdlijn

Er zijn in totaal 10 Batmanfilms uitgebracht, de animatiefilms niet inbegrepen. Deze films worden meestal in 4 categorieën opgedeeld: de eerste films uit 1943 van Lambert Hillyer en in 1966 van Lorenzo Semple Jr. en William Dozier, daarna volgden Tim Burton en Joel Schumacher tussen 1989 en 1997.

Hoe leuk zou het trouwens zijn om een filmavondje in Batmanthema te houden en deze oude films te herbekijken? Extra idee voor een drankspelletje: drink elke keer als je het tepelkostuum van George Clooney ziet (uit Batman & Robin 1997).

Christopher Nolan zorgde er in 2005 mee voor dat het grotere publiek de nerdy niche der superheldenfilms serieus nam. Versta me niet verkeerd, het genre was al immens populair, maar Nolan gaf het door zijn Batman-trilogie een zekere prestige. Na Nolan haalde Zack Snyder even weer hart en ziel uit Batman om nu plaats te maken voor Reeves.

The Batman: the review (bevat spoilers)

The Batman uit 2022 heeft minder het mythische ‘adventure’ en ‘fantasy’-aspect dat Nolan aan zijn trilogie gaf, dit door Batman vaak naar andere oorden te laten reizen en diens lore te verkennen. Reeves keert terug naar het ‘film noir': duister, geheimzinnig, misdaad en misdaad oplossen worden centrale thema’s, samen met wraak, zo noemen zowel Batman als the Riddler zichzelf vengeance.

Batman wordt de hele film lang geplaagd door de vraag ‘wat is gerechtigheid?’, ‘tot waar kun je gaan om wraak te nemen om deze gerechtigheid tot stand te brengen?’. De katachtige femme fatale wordt zijn leerlinge in deze mantra en zoektocht doorheen hun eigen verleden en het verleden van de stad aan de hand van de ziekelijke en sadistische raadseltjes van The Riddler.

Enkele fantastische acteerprestaties

Het moet gezegd dat de acteurs en actrices hun beste beentje voorzetten. Mijn persoonlijke favoriet was een onherkenbare Colin Farrel als nachtclubuitbater en poortwachter van de onderwereld: ‘Oz, The Penguin’.

Robert Pattinson gaf Bruce Wayne een soort emo-goth gekweld door trauma, een kwetsbaarheid die werkte. Bruce Wayne was met Pattinson meer een jongen, terwijl de innemende zakenman die Christian Bale neerzette onmogelijk als jongetje kon worden opgevat. Ik apprecieer enorm dat Pattinson deze versie van Bruce gaf, toch weer een andere die we al zagen.

Batman zou geen Batman zijn zonder aartsvijand, deze keer was dat The Riddler, gespeeld door Paul Dano. Dano kan niets slechts doen in mijn ogen, en sorry, kun jij zijn leeftijd raden?? (37 jaar, maar hij lijkt 16, toch?). Dano was een overtuigende Riddler, maar ik ben stiekem toch meer benieuwd naar de Joker van Barry Keoghan die eventjes kwam piepen op het einde. Keoghan speelde tot nu toe bijna uitsluitend psychopathische rollen en hij brengt mij de stuipen op het lijf zonder iets te zeggen, dus daar zit veel potentieel in, zelfs in de nasleep van Ledger en Phoenix' knalprestaties.

The Catwoman, Selina, gespeeld door Zoë Kravitz was iets minder mijn ding. Ik genoot van de chemie tussen Pattinson en Kravitz, maar vond de dialogen van Catwoman vrij onrealistisch. De gesprekken tussen haar en Batman zorgden bovendien voor enkele lachwekkend slechte scènes.

Mijn algemene indruk

De film is sterk gemaakt, met prachtige muziek (de grunge was een verrassend leuke knipoog naar de 90’s kids die Nirvana luisterden), indrukwekkende en creatieve scènes, zoals de car chase scène met The Penguin of de scène waar The Batman in het donker vecht en wordt belicht door de geweerschoten van zijn tegenstanders. De goede scènes waren meesterlijk, de slechte belabberd. De film mocht ook wel een halfuurtje minder lang duren (knip in de scènes tussen Batman en Catwoman).

Ben jij al kunnen gaan kijken en wat vond je ervan? Laat het me weten in de comments hieronder, op Instagram of als ik Live ben op Twitch!

92 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts